torsdag 14 januari 2016

Lammfärsbiffar med pesto

Jättegoda saftiga biffar! Min man sa att det var jättegott... (han gillar inte lamm)! Bra betyg tycker jag!
500 gram lammfärs (jag köpet den från Gotland)
1 gul lök
3 Vitlöksklyftor
1/2 burk apetina fetaost
1 tsk timjan
Salt&Peppar
2 ägg
3 msk god rapsolja

Hacka löken och blanda med resten av ingridienserna. Smör och lite god rapsolja i en varm stekpanna, forma bollar och platta till och stek på medeltemperaturen tills biffarna fått färg. Lägg biffarna i en ugnsform.
Pesto:
2 krukor basilika
1 påse pinjenötter
3 vitlöksklyftor
Parmesanost efter smak
God Rapsolja
Mia allt i mixer eller.  matberedare till smidig konsistens och använd så mycket olja som känns bra. Häll peston över biffarna och värm ca 15 min i 225 'C.
Jag grovhackade 1 fänkål-1grön paprika-1stjälkselleri-1 bit purjo samt 1 liten grön squash och fräste i smör&olja-örtsalt och svartpeppar tills glansiga och färgglada. Hällde på ca 1 dl vispgrädde 40% , som fick simma ihop en stund, sist lite riven parmesan.
Servera pestobiffarna med grönsaksröran samt ev.  klyftpotatis och en grönsallad.
Smaklig måltid! Yammi!
My




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar